12 DINGEN DIE JE NOOIT TEGEN EEN DESIGNER MOET ZEGGEN

28-01-2019

Ontwerpers zijn over het algemeen geen moeilijke mensen. Ze zijn sociaal, creatief en bereid om mee te denken. Toch zijn er een aantal opmerkingen die je beter niet kan maken tegen een ontwerper. Als grafisch vormgeefster hoor ik deze opmerkingen zo af en toe voorbij komen. Mensen zijn zich er niet van bewust dat een paar woorden genoeg zijn om het bloed bij ze onder de nagels vandaan te halen. Maar goed, als ontwerper kunnen we niet verwachten dat iedereen dezelfde kennis heeft. Als hulpmiddel voor niet vormgevers heb ik de meeste gehekelde opmerkingen voor je op een rijtje gezet. Met deze opmerkingen jaag je ontwerpers gegarandeerd op de kast! Het proberen waard?


1. Sommigen correcties duren langer dan dat je jezelf kunt voorstellen

Klanten denken vaak dat een kleine aanpassing heel snel aan te passen is. Soms is dat ook zo, maar niet altijd. In werkelijkheid kan het voorkomen dat een ontwerper veel handelingen moet maken om tot een kleine aanpassing te komen. Geef daarom je aanpassingen door aan de ontwerper, hij of zij maakt vervolgens een schatting van de hoeveelheid tijd die de aanpassing in beslag gaat nemen. 


2. Afbeeldingen en Word, geen goede combinatie...

Je hebt klanten die afbeeldingen via Word opsturen naar de ontwerper, met de vraag om deze afbeeldingen in een ontwerp te plaatsen. Afbeeldingen uit Word zijn nooit van een hoge kwaliteit. Lever de foto (jpg, png, tiff, etc) en geen tekstbestand aan de ontwerper. 


3. Ik doe het zelf wel even

Als ondernemer te maken met een klein budget? Dat kan soms lastig zijn, maar vergeet niet dat je (beroep) bent en geen grafisch vormgever. Ontwerpers hebben niet voor niets jaren gestudeerd om zich zo te mogen noemen en om voor jou aan de slag te kunnen gaan. Als je er als klant toch voor kiest om ergens zelf mee aan de slag te gaan, vraag dan vervolgens niet aan de ontwerper of het er mooi uitziet.


4. Kun je van Donald Duck en de Smurf niet Donald Smurf maken?

Vraag niet aan een ontwerper om twee totaal verschillende stijlen te combineren, geen goed idee! Je gaat Donald Duck toch ook niet combineren met een smurf. Wil je professionaliteit uitstralen, zorg dan voor één sterke stijl en ga niet voor twee net niet stijlen samen in de hoop dat dit wel mooi is. Blijf trouw aan je huisstijl.


5. Kleurverschil, tja..

"De kleur blauw op de flyer zag er in het PDF voorstel heel anders uit." Als je via de computer iets naar iemand stuurt, een Facebook afbeelding plaatst of iets anders digitaals uitvoert, dan werk je met RGB kleuren. RGB kleuren zijn geen drukkleuren en kunnen er in drukwerk heel anders uit komen te zien. Wanneer je iets wilt drukken werk je met CMYK kleuren. Ga dus nooit met een voorstel van de ontwerper naar de drukker, maar wacht tot je de definitieve drukbestanden hebt ontvangen. Scheelt je veel geld en een gekapte boom. 


6. Ik vroeg toch om een logo?

Je hebt twee soorten logo's: een tekstlogo en een beeldmerk. Deze kun je ook samenvoegen tot één logo. Zoals de naam al verraad bestaat een tekstlogo uit tekst. Alles wat tekst is kun je zien als lettertype, maar het is toch echt een logo. Wil je niet alleen een 'lettertype', kies dan voor een beeldlogo of een combinatie van beide.


7. Ik wil wel iets origineels

Origineel is geen stijl. Een ontwerper probeert altijd origineel en creatief te zijn. Dus wanneer jij als klant een ontwerper inschakelt, dan kun je ervan uitgaan dat er iets origineels komt. Hier hoef je niet naar te vragen, want het is een pre.


8. Word is geen inDesign

Een ontwerper werkt met programma's als inDesign, Photoshop en Illustrator om een ontwerp te kunnen maken. Word is geen ontwerpprogramma, dus je een professioneel ontwerp wilt, vraag dan niet of de ontwerper je uiting in Word kan opmaken. De enige uiting die een ontwerper je wellicht in Word zal aanleveren is het briefpapier, zodat je zelf de tekst eroverheen kunt typen.  


9. Zo groot mogelijk graag

Je wilt dat je ontwerp opvalt, daarom mag alles groot en dan met name de tekst. Groot, groter, grootst. Als ontwerper zeg ik vaak: "less is more". Als je wilt opvallen moet je een consistent design hebben en een sterke uitstraling. Groot is daarvoor geen vereiste. Het moet opvallen, maar niet goedkoop en smekend overkomen. Klein is fijn, geloof mij!


10. Volgens mij heb ik gelijk en zit jij er als ontwerper naast

Wil je als klant een ontwerp voor op een vrachtwagen, spandoek, of gebouw. Lever dan beeldmateriaal van een degelijke kwaliteit aan. Een foto via WhatsApp of Facebook is te onscherp om op een groot object de plaatsen. Als je het niet weet, vraag het dan vooraf even aan de ontwerper.


11. Ik vind Comic Sans wel strak

Een ontwerper beschikt over een enorme hoeveelheid lettertypen en kan aan alle fonts komen. Arial, Helvetica, Times, etc. zijn fonts die ze juist proberen te vermijden, omdat ze zo cliché zijn. Als je aangeeft of je een schreef of schreefloos font wilt, dan snapt de ontwerper je ook. Moet het strak of speels zijn. Leg uit wat je wilt, maar laat woorden als Arial en Times weg. Noem al helemaal geen Comic Sans, want dan is de samenwerking snel klaar.


12. Een ontwerper is geen alleskunner

Een ontwerper kan een ontwerp maken, maar de meeste ontwerpers zijn geen tekstschrijvers of websitebouwers. Dit wordt vaak wel gedacht, maar eigenlijk is het wel logisch dat een ontwerper geen alleskunner is. Een metselaar metselt huizen, maar het ontwerp staat niet op zijn naam en ook is hij niet verantwoordelijk voor de verkoop ervan. Een metselaar is geen architect of makelaar en zo zit dat met een vormgever ook.  Je kunt uiteraard wel de vraag stellen, want een ontwerper heeft vaak wel mensen in zijn of haar netwerk die dit wel kunnen bewerkstelligen.