DINGEN DIE IEDERE DESIGNER HERKEND

13-02-2018

Iedere designer herkent waarschijnlijk de onderwerpen die ik in deze blog behandel. We hebben er als designers dagelijks mee te maken en om eerlijk te zijn maken we het ons zelf er het niet gemakkelijk mee... 

BESTANDSNAMEN 
Je begint vaak gestructureerd aan een opdracht, maar gestructureerd eindigen, ho maar! Wanneer ik met een zakelijke opdracht bezig ben, dan probeer ik vaak zo geordend mogelijk te werken. Dit lukt altijd ook wel, want het is gewoon een kwestie van doen. Toch merk ik dat ik bij mijn schoolopdrachten vaak een behoorlijke chaoot ben. Ik begin altijd met een duidelijke benaming, zoals: Magazine_Summer_V1, maar eindig vaak met benamingen als: Magazine_Summer_JUIST, Magazine_Summer_JuistJuist, MAGAZINEDRUKWERK-JUIST. Uiteindelijk als de opdracht is ingeleverd word ik he-le-maal gek van deze bestandnamen, want het terug vinden van het juiste bestand is een stuk lastiger. Daarom verander ik vaak na afloop alsnog de bestandsnamen in een logische structuur. Kortom een tip voor mijzelf en alle andere designers: begin vanaf het begin gestructureerd en ga ook zo verder. Scheelt je veel tijd en zo houd je tijd over voor je favoriete Netflix serie!

EEN OVERVOL BUREAUBLAD
Een bureaublad die niet één keer helemaal vol staat, maar waar onderhand al weer drie lagen met bestanden overheen staan. Ik denk niet alleen voor een vormgever herkenbaar, maar voor iedere student. Vaak ben je bezig en wil je in de tussentijd even snel iets opslaan of moet je een afbeelding downloaden en zet hem voor de gemakkelijkheid maar even op het bureaublad. Het werkt allemaal ideaal, totdat je bureaublad overstroomt met dit soort bestanden. Het liefst sleep je alles in één keer naar de prullenbak, maar zo makkelijk kom je er niet vanaf. Het is tijd om je bureaublad op te gaan ruimen. Eigenlijk zijn designers net kinderen, die hebben ook geen zin om hun rotzooi op te moeten ruimen.

DOWNLOAD IEDER LEUK FONT
Fonts, ze zijn er in alle soorten en maten. Designers houden van fonts! Met iets 'simpels' kun je enorme gave dingen doen. Van een quote bestaand uit meerdere lettertypes tot aan de leukste logo's met een simpel font.

Designers beschikken over een groot aantal fonts in vergelijking tot de normale computergebruikers, die alleen gebruik maken van systeemfonts. En zeg nou zelf, iedere designer doet het. Even op internet snuffelen naar nieuwe fonts en je hebt binnen een paar minuten je lijst alweer aangevuld. Ook zie je onderweg een poster met een fantastisch font, wat doe je? Direct een foto maken en Whatthefont openen. Helaas vindt dit programma maar zelden het juiste font, maar toch proberen we het iedere keer weer. Het wordt tijd dat wij designers eens een handje geholpen worden in het vinden van te gekke fonts. Iemand die zich aangesproken voelt om een programma hiervoor te ontwikkelen?

KIJKT KRITISCHE NAAR IEDERE UITING DIE ZE ZIEN
Samen een dagje er op uit met je grafische vriend(in), dat is toch even anders dan met een andere vriend(in). Als jullie op het station moeten wachten tot de trein arriveert, dan kijken jullie toch altijd even naar de posters die er hangen. Niet om er een positieve opmerking over te maken, maar gewoon om even lekker kritisch jullie oordeel erover te geven. Laatst was ik een keer aan het meeten met een creatieve vriendin en mijn zus. Nou wat denk je, mijn zus werd helemaal gek van ons. Ze begreep 'onze' graphic-talk totaal niet en wij maar lachen. Als je eenmaal in de creatieve sector bezig gaat, dan kun je nooit meer neutraal naar media-uitingen kijken als voorheen.