DE EERSTE BIJEENKOMST #6

13-05-2018

Zaterdag vond dan echt de eerste bijeenkomst van Team NL plaats bij het conferentiecentrum Kaap Doorn. Een dag dat in het teken stond van social media training, omgaan met de pers en mental coaching. Ik vertel jullie graag meer over deze informatieve, maar vooral ook gezellige dag!

Voor mij begon de dag gister ontzettend vroeg, om 05.00 stond ik naast mijn bed en hees ik mijzelf in mijn oranje team NL polo. Ik weet niet hoe het komt, maar als ik weet dat ik er vroeg uitmoet dan slaap ik gewoon niet. Ik heb ieder uur van mijn mobiel gezien en kon nog voor dat die af moest gaan mijn wekker uitzetten. Ik verplaatste mijzelf naar de badkamer en zag in de spiegel mijn slaperige gezicht. Snel even een lading ijskoud water in mijn gezicht plenzen om het ergste te laten verdwijnen en de make-up mocht het overige deel wegwerken. Ik liep de trein in en nam plaats in een nagenoeg uitgestorven trein. Ik had gelukkig nog tijd om bij mijn overstap naar de AH to go te sprinten en even een wondermiddel af te rekenen, want wat houd ik van koffie in de vroege ochtend.

Zoals ik al vertelde was vandaag de eerste echte meeting en na een maand zag ik alle deelnemers weer. We kletsten even snel bij met z'n allen en toen werden we geïnformeerd over deze dag. Er werd al direct aangekondigd dat het een lange, maar ontzettend leerzame dag zal gaan worden. We zouden deze dag afsluiten met een gezamenlijke borrel en dat maakt het vooruitzicht een stuk beter.

Social media training
De ochtend werd gestart met een lading aan social media. Logisch ook, want social media speelt zowel tijdens de voorbereiding als met de wedstrijd een grote rol. WorldSkills Netherlands, maar ook wij als deelnemers willen namelijk iedereen op de hoogte blijven houden van alle ontwikkelingen. Straks in Budapest gaat er maar een beperkt aantal mensen mee als support. Toch zijn er genoeg mensen die het gehele avontuur van dichtbij willen volgen en daarvoor is social media de uitkomst. WorldSkills Netherlands plaatst content gericht op alle deelnemers, maar wil je het traject van één deelnemer in het speciaal volgen dan kan dat via een persoonlijke pagina. Over dit onderwerp ging het grote deel van de training. Onze persoonlijke pagina's waren al voor ons aangemaakt en het enige wat wij moeten doen is de content creëren. Klinkt gemakkelijk, maar is toch een hele opgave. Ik houd al een eigen bedrijfspagina bij op zowel Facebook als Instagram, dus op het gebied van bedenken en maken van content heb ik al een streepje voor. Een voorstelvideo van jezelf maken en uploaden in je Instagram was ook voor mij totaal nieuw. Ik plaats namelijk nooit video's van mijzelf op social media. Waarom niet? Ik denk niet dat ik de enige ben als ik zeg dat ik niet kan wennen aan mijn eigen stem wanneer ik deze terug hoor. Verder ben ik nu eenmaal een 'klein' meisje en dat betekend ook dat mijn armen niet al te lang zijn. Als ik een video van mijzelf wil maken, dan ben ik nooit tevreden over de afstand van de voorcamera tot aan mijn gezicht, maar hem verder weg houden kan simpelweg gewoon niet. Toch heb ik deze drempel ook weer overwonnen en stond er die dag een video van mijzelf op de pagina te schitteren. Om eerlijk te zijn viel het best mee. Het blijft nog wat onwennig, maar toch zal ik het eens wat vaker moeten gaan doen.

Mijn Europese avontuur volgen op Facebook en/of Instagram? Ik vind het in ieder geval tof om te zien dat er mensen interesse hebben. Hoe meer mensen dit willen volgen, hoe meer motivatie ik krijg om nog meer content te creëren. 

Omgaan met de pers
Hoe reageer je op het moment dat er een microfoon onder je neus wordt geduwd, er iemand van de krant belt of er lastige vragen worden gesteld? Allemaal onderwerpen die gegarandeerd aan bod gaan komen de komende maanden. Dan is het handig om te weten wat je het best kunt doen en daarom kregen we gister een cursus: omgaan met de pers. Tijdens deze cursus leerde we hoe je moet gaan staan, wat je vooral niet moet doen en dat je moet vertellen wat je wilt vertellen. Op sommige moment kan het namelijk lastig zijn om bij je verhaal te blijven, bijvoorbeeld door een journalist. Die maar ongemakkelijk met de microfoon voor je blijft staan terwijl je alles al hebt gezegd, ga dan vooral geen dingen zeggen die je eigenlijk niet wilt vertellen. Verder is het ook belangrijk hoe je het brengt, blijf bij jezelf en ga niet te enthousiast of ongemotiveerd vertellen. Laat de mensen zien wie je bent en toon zelfvertrouwen. Door middel van een rollenspel met een acteur hebben we een aantal situaties geoefend. Persoonlijk heb ik veel aan de cursus gehad. Het zijn eigenlijk maar een aantal simpele tips, maar het gaat mij echt helpen mocht er spontaan een journalist voor mijn neus staan.

Tussen de trainingen door was er ook een moment voor lunch en gelukkig maar, want mijn maag maakte knorrende geluiden.. oeps. Ik moest deze ochtend zo vroeg opstaan, waardoor mijn honger ver te zoeken was. Raar eigenlijk als je beseft dat ik ook weleens nachten heb waarbij ik gewoon om 05.00 mijn bed uit moet om iets te eten, omdat ik juist enorme honger heb en het mij uit mijn slaapt houdt. Stiekem was ik bij het zien het lunchbuffet wel blij dat ik nog niet veel gegeten had, want wat zag het er heerlijk en uitgebreid uit. 

Mental coaching
Na de lunchbreak vond het laatste onderdeel van het programma plaats: de mental coaching. Een wedstrijd geeft namelijk enorm veel druk, je krijgt te maken met tijdsdruk, stress, tegenvallers en zo zijn er nog wel meer obstakels. Een wedstrijd zonder onverwachte situaties bestaat gewoon niet. Tijdens deze sessie werd geprobeerd om onze gedachten te beïnvloeden. Er zal wat misgaan en dan kun je wel de wedstrijdleiding de schuld geven, maar dat is geen reële oplossing. Je hebt met een krappe tijdsplanning te maken en zult daarom snel en vooral zelf met een oplossing moeten zien te komen. Daarom is het van belang om je direct af te vragen of je vraag een reële oplossing is. Zo niet, dan zul je met een passende en haalbare oplossing moeten komen. Op deze manier verlies je niet te veel tijd en dus je kans op een goed resultaat. Ook krijg je gegarandeerd te maken met stress en spanningen. Dit kan je op den duur gaan opbreken, waardoor je niet meer helder kunt nadenken. Wat de oplossing hiervoor is? Er zijn er meerdere, maar de belangrijkste handeling om uit te voeren is gewoon goed blijven ademhalen vanuit je onderbuik. Zo zorg je ervoor dat er genoeg zuurstof naar je hersenen gaat om te kunnen nadenken. Gedurende deze sessie hebben we vooral veel gedaan en kritisch naar onszelf gekeken. Zo heeft iedere kwaliteit een valkuil. Zelf kan ik bijvoorbeeld erg gefocust werken, maar mijn valkuil hierdoor is dat ik geïrriteerd kan reageren of totaal afwezig ben, waardoor niemand tot mij door kan dringen. Het is goed om deze punten eens van de andere kant te bekijken om zo meer begrip voor elkaars doen en laten te krijgen. Mental coaching is zo'n breed begrip waardoor lang niet alles in één middag te behandelen valt, maar daarom hebben we na de zomervakantie nog een sessie waarbij we dieper ingaan op het onderwerp.

Dat was het dan, de eerste bijeenkomst. Een lange, maar zeer informatieve dag met een verassend resultaat. Afsluitend hebben we nog even met z'n alle geborreld in het zonnetje, want die scheen volop. Ook heb ik nog even de laatste stand van zaken met mijn expert besproken. Vervolgens ging ik met een goed gevulde doos aan sportkleding, voor de volgende bijeenkomst, huiswaarts.