DE PERFECTE PITCH

19-03-2018

De tijd van urenlange presentaties en vergaderingen is voorbij. De pitch, een minibetoog van ongeveer vijf minuten heeft het stokje overgenomen. In een paar minuten vertel je jouw boodschap en probeer je de interesse van je publiek te wekken. Geef toe, dit hadden ze veel eerder moeten doen. Je hoeft als beschouwer niet meer de moeite te doen om wakker te blijven en ook de ruimte uit verveling tot in detail bestuderen is verleden tijd. Niet alleen voor een beschouwer is dit een uitkomst, maar ook voor de spreker zelf. Want je kan je publiek velen malen beter bereiken dan voorheen.

Maar dat betekend wel dat je jouw gehele idee, product of dergelijke zo moet uitleggen dat het binnen een aantal minuten compleet duidelijk is voor het publiek. Een hele klus, dat klopt. Zelf merk ik ook dat ik vaak teveel wil vertellen en eigenlijk maak je het daarmee alleen maar lastiger begrijpbaar voor je publiek. In dit artikel help ik je bij het geven van de perfecte pitch, je wilt immer de klant aan je verbinden!

WAT ZIT ER IN EEN PERFECTE PITCH?

  • Vertel wat je gaat vertellen, vertel het en vat samen wat je hebt verteld
    Deze wijze les heb ik van een van mijn docenten geleerd en daar ben ik hem tot op de dag van vandaag dankbaar voor, thanks Bart! Leg het publiek namelijk vooraf uit wat ze kunnen verwachten van jouw presentatie, zo zorg je ervoor dat ze je inhoud straks beter begrijpen en ook maak je ze nieuwsgierig. Vertel kort en krachtig je verhaal. Praat niet over je gehele voorbereiding, want dat boeit de klant niet. Ze vinden het misschien leuk om achteraf te horen, maar het draait nu om het binnenhalen van de klant. Sluit je pitch af met een korte samenvatting. Hierin laat je op één dia/vel je gehele verhaal nog eens zien doormiddel van beeld en/of steekwoorden. Dit helpt de klant in het vormen van één geheel.

  • Gebruik weinig tekst en meer beeld
    Voorkom grote lappen tekst, werk met steekwoorden en een duidelijke kop. Het is beter om gebruik te maken van foto's, illustraties e.d. Een afbeelding zorgt ervoor dat het publiek een beeld kan vormen bij je verhaal. Wij Nederlanders zijn echte beelddenkers, dus help ze met het vormen van een beeld, voordat ze het zelf gaan doen.

  • Houdt de aandacht vast
    Je hebt ongeveer 8 seconden totdat de aandacht van je publiek verslapt. Zorg daarom voor een sterke opening. Dit kan zijn door middel van een vraagstelling, maar je kunt ook wat creatiefs bedenken! Promoot je een product? Dan helpt het vaak om iets tastbaars mee te nemen. Is het product nog niet geproduceerd probeer dan een demo versie te ontwikkelen. Het helpt helemaal als je iets doet wat ze vooraf niet verwachten. Probeer net dat idee te vinden waardoor jou pitch beter wordt dan de pitch van een ander. Met een standaard pitch lukt je dat zeker niet!

  • Wees jezelf
    Dit is misschien nog wel de lastigste opgave. Voor vrienden en familie is het geen probleem om jezelf te zijn, maar vaak merk je dat dit voor onbekende toch anders is. Al helemaal als er iets vanaf hangt. Toch komt je verhaal beter over op het publiek als je dicht bij jezelf blijft. Het moet geen saai verhaal zijn, waarbij het lijkt alsof je alles in je hoofd heb geprogrammeerd. Probeer je eigen humor erin te verwerken. Jij wordt straks waarschijnlijk hun directe contactpersoon als ze enthousiast zijn, dus laat ze maar zien met wie ze te maken krijgen!

  • Je lichaamstaal
    Ga daar niet als een stijve hark staan, maar beweeg ook niet als een atleet. Probeer de juiste tussenweg te vinden. Leg de nadruk op datgene wat belangrijk is in de vorm van je lichaamstaal, maar ook toonhoogte en stiltes. Zoek ook oogcontact. Ik weet dat veel mensen vaak zeggen dat je over iedereen heen moet kijken of jezelf moet voorstellen dat iedereen daar in zijn onderbroek zit, maar wil je dat je pitch overkomt dan zul je echt iemand in de ogen moeten kijken. Mensen in het publiek voelen zich gehoord en weten dat je jezelf tot hen richt.

  • Sluit goed af
    Je verteld in de afsluiting dus kort samengevat je verhaal. Maar dit is niet alles. Geef het publiek iets mee om over na te denken. Probeer ervoor te zorgen dat wanneer ze 's avond in bed liggen, ze terugdenken aan jouw presentatie. Je hebt het helemaal goed gedaan als ze er vervolgens over blijven doormalen en het ze uit hun slaap houdt. Dit is natuurlijk niet te controleren, maar denk erover na. Zou de boodschap jou ook aan het denken zetten?

  • De beste pitch is géén pitch!
    Dit klinkt vaag, maar is het zeker niet. Wees origineel en geen kopie van een ander! Neem mijn tips en ervaringen zeker mee, want ze helpen je echt. Maar breng er echt iets eigens in. Wees jezelf, anderen zijn er al genoeg!

Ik hoop dat deze hulpmiddelen je gaan helpen bij het maken van de perfecte pitch. Een pitch voorbereiden is zeker verstandig, maar probeer niet om het verhaal in je hoofd te stoppen. Je moet niet gaan voorlezen, maar gaan vertellen! De volledige benaming van pitch is elevator pitch. Je staat samen met een potentiële klant in de lift en moet in de tijd tot de lift op de juiste verdieping is je verhaal duidelijk maken. Wanneer de klant ook na het bereiken van de verdieping met je wilt meelopen naar een ruimte in het gebouw, dan ben je binnen!