DINGEN DIE JE NOOIT TEGEN EEN DESIGNER MOET ZEGGEN

19-02-2018

Ontwerpers zijn over het algemeen geen moeilijke mensen. Ze zijn sociaal, creatief en bereid om mee te denken. Toch zijn er een aantal opmerkingen die je beter niet kan maken tegen een ontwerper. Als grafisch vormgeefster hoor ik deze opmerkingen ook zo af en toe voorbij komen. Mensen zijn zich er niet van bewust dat een paar woorden genoeg zijn om het bloed bij ze onder de nagels vandaan te halen. Maar goed, als ontwerper kunnen we niet verwachten dat iedereen dezelfde kennis heeft. Als hulpmiddel voor niet vormgevers heb ik de meeste gehekelde opmerkingen voor je op een rijtje gezet. Met deze opmerkingen jaag je ontwerpers gegarandeerd op de kast! Het proberen waard? 

1. ZE KUNNEN ZICH NIET VERPLAATSEN IN DE HOEVEELHEID WERK DAT IETS KOST

Klanten denken vaak dat een kleine aanpassing heel snel aan te passen is. Vaak is dit echter niet het geval en kost het voor de ontwerper meer tijd dan de klant denkt. De ontwerper koppelt dit wel terug aan de klant, maar voor een klant is dit lastig te begrijpen.


2. AFBEELDINGEN EN WORD, GEEN GOEDE COMBINATIE...

Je hebt klanten die afbeeldingen via Word opsturen naar de ontwerper, met de vraag om deze afbeeldingen in een ontwerp te plaatsen. Afbeeldingen uit Word zijn nooit van een hoge kwaliteit!


3. DE KLANT DOET ALLES HET LIEFST ZELF

Klanten besteden vaak een klein deel uit aan een ontwerper en de rest doen ze het liefst zelf. Ontwerpers hebben niet voor niets jaren gestudeerd om dit beroep te kunnen doen. Als je er als klant zelf voor kiest om ergens mee aan de slag te gaan, vraag dan na afloop niet aan de ontwerper of het er mooi uitziet. 


4. KLEURVERSCHIL TUSSEN SCHERM EN DRUK

"De kleur blauw op de flyer zag er in het PDF voorstel heel anders uit." Als je via de computer iets naar iemand stuurt, een Facebook afbeelding plaatst of iets anders digitaals doet, dan werk je met RGB kleuren. RGB kleuren zijn geen drukkleuren en kunnen er in drukwerk heel anders uit komen te zien. Wanneer je iets wilt drukken werk je met CMYK kleuren. Ga dus nooit met een voorstel van de ontwerper naar de drukker, maar wacht tot je de drukbestanden hebt ontvangen. Scheelt je onnodig veel geld uitgeven.


5. COMBINEREN

De vraag of je twee stijlen wilt combineren? geen goed idee! Je gaat Donald Duck toch ook niet combineren met een smurf. Wil je professionaliteit uitstralen, zorg dan voor één sterke stijl en ga niet voor twee net niet stijlen samen in de hoop dat dit wel mooi is.


6. GEEN LOGO, MAAR EEN LETTERTYPE

Je hebt twee soorten logo's: een tekstlogo of een beeldlogo. Deze kun je ook samenvoegen tot één logo. Zoals de naam al verraad bestaat een tekstlogo uit tekst. Alles wat tekst is kun je zien als lettertype, maar het is toch echt een logo. Wil je niet alleen een 'lettertype', kies dan voor een beeldlogo of een combinatie ervan.


7. IK WIL WEL IETS ORIGINEELS

Origineel is geen stijl. Een ontwerper probeert altijd origineel en creatief te zijn. Dus wanneer jij als klant een ontwerper inschakelt, dan kun je ervan uitgaan dat er iets origineels komt. Hier hoef je niet naar te vragen, want het is een pre.


8. WORD IS GEEN INDESIGN

Een ontwerper werkt met programma's als inDesign, Photoshop en Illustrator om een ontwerp te kunnen maken. Word is geen ontwerpprogramma! Dus als je echt een origineel ontwerp wilt, vraag dan niet of de ontwerper je uiting in Word kan maken. Wat ik bij de vorige opmerking al zei, "je hoeft niet te vragen voor een origineel ontwerp", maar vraag dan zeker niet om een Word bestand als je wilt dat een ontwerper origineel is.


9. ZO GROOT MOGELIJK

De klant wilt dat zijn of haar ontwerp opvalt. Daarom mag alles groot en dan met name de tekst. Groot, groter, grootst. Als ontwerper zeg ik vaak: "less is more". Als je wilt opvallen moet je een goed design hebben en een sterke uitstraling. Groot is daarvoor geen vereiste. Het moet opvallen, maar niet goedkoop en smekend overkomen. Klein is fijn, geloof mij!


10. KENNIS VAN KWALITEIT ONTBREEKT

Wil je als klant een ontwerp voor op een vrachtwagen, spandoek, of gebouw. Lever dan een goede kwaliteit beeldmateriaal aan. Een foto via WhatsApp of Facebook is te onscherp om op een groot object de plaatsen. Als je het niet weet, vraag het dan vooraf even aan de ontwerper.


11. GEEN KENNIS VAN FORMATEN EN BESTANDEN

"De ontwerper kan het logo van de website wel gebruiken." Gebruik deze zin nooit! Als de ontwerper om een logo vraagt, dan vragen ze om een .ai of .eps bestand. Een logo van internet heeft vaak geen transparante achtergrond, een lage kwaliteit en is gewoon niet mooi voor op een uiting. Als je als bedrijf al een logo hebt, dan heb je ook een .ai of .eps bestand ontvangen van de ontwerper. Heb je deze niet? Vraag dan de ontwerper van destijds naar de juiste bestanden.


12. ER IS MEER DAN ARIAL, TIMES EN COMIC SANS

Een ontwerper beschikt over enorm veel fonts en kan aan alle fonts komen. Arial, Helvetica, Times, etc. zijn fonts die ze juist proberen te vermijden, omdat ze zo standaard zijn. Als je aangeeft of je een schreef of schreefloos font wilt, dan snapt de ontwerper je ook. Moet het strak of speels zijn. Leg uit wat je wilt, maar laat woorden als Arial en Times weg. Noem al helemaal geen Comic Sans, want dan is de samenwerking snel klaar.