OMRINGD DOOR LOGO'S

15-04-2018

Logo's overspoelen ons. Denk aan kleding labels, telefoon merken, verpakkingen en ga maar door. Vanaf het moment dat we opstaan tot we naar bed gaan worden we omringd met logo's. Ze zijn deel geworden van onze dagelijkse routine. Gemiddeld zien we onbewust maar liefst 16.000(!) logo's per dag. Geloof je me niet? Wacht maar tot je dit artikel gelezen hebt.

Want na het lezen van dit aantal ben ik er extra alert op geworden. Ik ben een dag lang extra bewust gaan kijken naar alle logo's die ik tegenkwam Ik heb ze niet stuk voor stuk geteld, want dan was ik gek geworden. Zoveel zijn het er namelijk. 

Het begint al vanaf het moment dat ik opsta. Ik reik naar mijn mobiel en voordat ik het weet ben ik al blootgesteld aan tientallen logo's: Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin, Messenger, Snapchat, Rabobank, SNS, Spotify, iMusic en zo zijn het er nog veel meer. Ik vervolg mijn ochtend routine en overal zie ik logo's op de tandenborstel, op mijn make-up en eigenlijk is de hele badkamer een oase van logo's.

Ik begon met het maken van mijn ontbijt en geloof het of niet, maar mijn ontbijt bestaat uit acht verschillende logo's! Ik ben nog niet eens een uur wakker en ik heb nu al een paar honderd logo's gezien.

Ik zit in de bus en inplaats van op mijn mobiel te kijken kijk ik om mij heen. De hele rit heb ik naar buiten gekeken en mij alleen maar weten te verbazen. Ik ben zelf grafisch ontwerper, dus ik weet dat er overal wel een logo voor is, maar als ik er op let, dan verbaast het zelfs mij. Op ieder gebouw, alle auto's die voorbij rijden, op de kleding die de mensen aan hebben en zelfs op de prullenbakken staat een logo.

Aangekomen op stage is het niet anders. Ik besluit om mijn aandacht op iets anders dan logo's te vestigen, want anders zal ik vandaag niet productief kunnen werken. Dan zijn mijn ogen continu gevestigd op alle producten die er in het bedrijf te vinden zijn. Toch lukt dit mij niet, want ik kom erachter dat ik nog iets aan een logo voor een klant moet doen. Gelukkig is dit er één waar ik een tijdje naar mag staren en geen honderden die ik een een vlaag voorbij zie komen.

We zien dus enorm veel logo's, maar gelukkig nemen we deze niet allemaal zo bewust waar als ik vandaag doe. Want als ik dit iedere dag zou doen, dan was ik op een gegeven moment in mijn bed blijven liggen met mijn ogen stevig dichtgeknepen. In mijn gehele carrière die ik nog ga meemaken als ontwerper ga ik nooit zoveel logo's ontwerpen als ik op één dag zie. Gek klinkt dat eigenlijk.

Mijn verdere verloop van deze dag zal ik niet ook nog uitgebreid met jullie gaan delen, want het resultaat is wel duidelijk. Ik heb mezelf afgevraagd welk logo ik vandaag het meest heb gezien en dat is denk ik wel het Apple logo. Direct ook mijn favoriete logo! Mijn iPhone die ik over een dag ontzettend veel in mijn hand heb, mijn iPad waar ik deze dag mijn series op heb gekeken, de iMac op mijn stage waarbij ik voortdurend kijk naar het logo, mijn Macbook tijdens het werken aan mijn onderneming en ook heb ik vandaag Apple Airpods aangeschaft. Dus zowel op het doosje, als de verpakking, het tasje en de winkelinrichting is voorzien van het logo.

Ik lig 's avonds in bed en ben blij dat ik mijn ogen mag sluiten. De hele dag aandachtig kijken naar alle logo's om mij heen heeft mij enorm vermoeid. We worden letterlijk overspoeld door logo's, maar tot mijn grote geluk nemen we deze niet alle 16.000 bewust waar.