GEZONDE SNACKS VOOR OP KANTOOR

19-02-2018

Ik loop nu een tijdje stage bij Reble en je merkt dan echt wel dat grafisch vormgever veelal een zittend beroep is. Op de pauze na zit je de gehele dag achter een bureau te werken. In het begin is het even wennen. Je beweegt minder en verbruikt daardoor weinig energie. Daarom is het van extra belang om op je voeding te letten. In het begin is het best lastig om hier een goed voedingspatroon in te vinden en zo de verleiding van het snacken te weerstaan. 

Ik heb hier zelf inmiddels een patroon in gevonden. Voor mij is de verleiding van snacken juist gemakkelijker te weerstaan. Je neemt namelijk 's ochtends van huis je lunchbox mee en daar heb je het mee te doen. Ik zorg zelf altijd voor een goed ontbijt, meestal is dit een flinke bak kwark met fruit en noten of een kleinere portie kwark in combinatie met een cracker. Met dit ontbijt kan ik het in principe tot de lunch volhouden, maar dan heb ik wel flink trek. Ik lunch meestal met twee boterhammen, belegd met rucola, kipfilet en een beetje sambal en een b'tween reep van Hero. Ik heb altijd een gezonde snack als tussendoortje mee. Vaak nuttig ik deze pas in de trein op weg naar huis. Na mijn middaglunch ben ik lekker aan het werk en vergeet ik dat ik honger heb. In de trein vind ik het lekker om even wat kleins te eten, want het avondeten duurt vaak nog wel even.

Heb je zelf ook een zittende baan en heb je problemen met het vinden van de juiste tussendoortjes? Dan kunnen de volgende tussendoortjes misschien een aanrader voor je zijn!

NOTEN
Voedzaam, lekker en ook nog eens supergezond! Kies wel voor ongebrande en ongezouten noten. Je krijgt dan namelijk geen onnodige vetten en een overschot aan zout binnen. Noten vullen goed en zitten ook nog eens boordevol eiwitten en goede vetten. Vaak koop ik gewoon een grote zak in de supermarkt of bestel ik noten bij Body en Fit. Ik neem dan een handje vol in een bakje mee. Een grote zak is in verhouding een stuk goedkoper dan kleine zakjes. Er zijn ontzettend veel verschillende soorten noten. Mijn voorkeur gaat uit naar cashewnoten en pistachenoten.

FRUIT
Oké, een inkoppertje, maar toch zet ik 'm erbij. Ze zeggen niet voor niets: "neem iedere dag twee stuks fruit om aan alle vitamines te voldoen". Wanneer je een stuk fruit meeneemt naar je werk als tussendoortje, dan hoef je 's avond nog maar één stuk te nemen en je hebt je dagelijkse aantal alweer behaalt. Hoe simpel is dat! Probeer eens iedere dag wat anders te kiezen, zo raak je niet uitgekeken op een bepaalde fruitsoort. 

RAUWE GROENTES
Super simpel te maken, gezond en ook nog eens super lekker. Je kunt kiezen uit bijvoorbeeld, paprika, komkommer, bleekselderij, wortel of radijs. Snijd ze in reepjes en stop ze in een zakje. Vul een goed afsluitend bakje met humus. In de pauze trek je jouw tas open en dippen maar! Niet alleen lekker als tussendoortje, maar ook als vervanger voor chips. 

BANANENBROOD
Het voordeel van bananenbrood is dat je een heel brood kunt bakken en deze vervolgens in plakken kunt bewaren. Ben je de enige in huis die dit eet, vries dan een aantal plakken in. Het klinkt misschien wat alternatief, "bananenbrood", maar het is minstens zo lekker als een dikke plak van grootmoeder's zoete cake. En door de noten en het volkoren meel zorgt het voor een goede verzadiging, je kunt na een plak van dit brood weer een tijd vooruit. Op zoek naar een recept? Probeer dit bananenbrood recept van Foodlies eens uit. Ik vind hem heerlijk!

KWARK
Kwark zit boordevol met eiwitten en bevat (als je de juiste neemt) weinig koolhydraten en vet. Kwark heeft meerdere voordelen: zo verlies je vet en en behoud je spieren, heb je minder last van honger, zorgt voor spierherstel en verhoogt de weerstand. Kwark is het perfecte tussendoortje. Voeg er bij voorkeur wat fruit en noten aan toe. Heerlijk en super snel klaar! Let er wel op welke kwark je koopt, sommige merken voegen er veel suiker aan toe en dan is het gezonde effect snel weg. Zelf heb ik vaak Skyr van Arla. 

Wil je het blijven volhouden om gezonde tussendoortjes te eten in plaats van koekjes en andere lekkere dingen? Zorg dan dat je de snack die je meeneemt ook echt lekker vindt. Want wanneer je iedere keer met tegen zin iets meeneemt en het eigenlijk niet zo smaakvol vindt, dan ga je het niet volhouden. Zoek uit wat je lekker vindt!