GROEIEN MET FACEBOOK?

19-02-2018

Het begon allemaal met krabbels op Hyves, ging over in tweets op Twitter en sinds de laatste jaren plaatsen we een status op Facebook. Facebook is een social netwerk dat ondertussen al ruim 12 jaar bestaat. Best lang als je erover nadenkt, want Hyves en Twitter raakte na een aantal jaar hun populariteit al kwijt. Facebook heeft gezorgd voor de grootste verandering. We staan meer dan ooit in verbinding met elkaar. Facebook beschikt over enorm veel gegevens (alle informatie van gebruikers), daarnaast wordt er ontzettend veel gedeeld. Denk hierbij aan vakantie foto's, blogs, uitgaanskiekjes, en andere updates. Steeds meer bedrijven en bloggers maken gebruik van Facebook, maar hoe kun je dit netwerk nou goed inzetten? Je wilt namelijk dat je bedrijf blijft groeien!

FACEBOOK IN CIJFERS
Facebook telt maar liefst 2 miljard actieve gebruikers: het grootste sociale netwerk ter wereld. Alleen in Nederland zijn er al meer dan 10,6 miljoen actieve gebruikers. Dat is meer dan de helft van alle inwoners! 90% van alle mensen gebruiken Facebook op hun mobiele telefoon. Op de donderdag en vrijdag wordt het meest gereageerd op de post en daarom zijn dit de beste dagen om je belangrijke content te delen. Als je een post plaatst, plaats deze dan rond 15.00. Deze berichten krijgen namelijk de meeste likes. Er zijn wereldwijd meer dan 60 miljoen pagina's.

TRENDS EN ONTWIKKELINGEN
Er is een grote verandering te zien en dat is de verandering van persoonlijk platform naar content platform. In het begin werd Facebook vooral gebruikt voor persoonlijke berichten. Mensen gebruikten Facebook om hun vakantiekiekjes, status-updates, familie foto's en andere activiteiten te delen. Zelf plaatste ik in het begin van Facebook ook iedere dag wel een update of foto. Nu plaats ik nog maar zelden iets via Facebook, het aantal posts is op twee handen te tellen. Facebook wordt namelijk steeds meer gebruikt voor content. Denk hierbij aan blogs, nieuws, artikelen en dat soort content. We delen steeds minder met elkaar, maar volgen steeds meer pagina's. We zijn meer bezig met liken en reageren op content, dan dat we daadwerkelijk zelf nog wat posten. Alleen de oudere doelgroep die nog niet zolang op Facebook actief zijn plaatsen nog persoonlijke updates en foto's. Dit klinkt voor veel jonge Facebook gebruikers wel bekend in de oren. Je moeder die net Facebook heeft ontdekt en het liefst al haar familie kiekjes en gebeurtenissen online zet. Om je te schamen!

Maar hoe kun je nou groeien met Facebook? Waar moet je je aan houden als je een succesvolle Facebookpagina wilt?

PLAATS REGELMATIG CONTENT
Plaats je content op vaste momenten. Bij voorkeur op vaste dagen in de week. Je kunt berichten inplannen op Facebook, wat ervoor zorgt dat je deze vaste momenten niet kunt missen. Het zorgt voor continuïteit  en je kunt beginnen met bouwen aan een community wat er uiteindelijk voor zorgt dat je meer interactie krijgt op je pagina. 

Persoonlijk werk ik met een aantal vaste dagen, maar ook een aantal niet geplande dagen. Ik heb bijvoorbeeld op de maandag: blog monday en op de woensdag: portfolio wednesday. Maar als ik een leuke quote heb, een extra blog artikel heb geschreven of een project heb afgerond, dan plaats ik deze op een ander moment in de week. Ik wil mijn creativiteit niet beperken, omdat ik dan niet aan mijn eigen gestelde eisen voldoe. Ik werk dus zowel met vaste momenten als met niet ingeplande momenten. 

GA VOOR EEN AANTAL GOEDE BEELDEN EN NIET VOOR VEEL SLECHTE
Beeld is zó ontzettend belangrijk op Facebook! Dat klinkt logisch, maar toch zie ik het bij veel pagina's mis gaan. Ga opzoek naar iemand die een shitload aan goede beelden kan maken voor je of doe het zelf. Spreek een vormgever aan die een aantal posts voor je kan opmaken, bijvoorbeeld bij een winactie of andere belangrijke posts. Facebook posts die er qua beeld mooi uitzien worden gemiddeld drie keer zo vaak gelezen en interactie op vertoond dan minder mooie visuals. 

Ik ben ontwerper en hoef op niemand aanspraak te doen voor kwalitatieve visuele content. Ik kan zowel ontwerpen als fotograferen. Die luxe hebben de meeste bedrijven niet. Toch raad ik deze bedrijven aan om eens kritisch naar hun pagina te kijken. Is het een geheel, sluit de content bij elkaar aan en ziet het er qua beeld mooi uit? Is dit niet het geval, ga dan echt opzoek naar iemand die het voor je kan doen! Facebook is al een (bijna) gratis manier om je onderneming onder de aandacht te brengen, dus zelfs als je erin investeert blijft het nog steeds goedkoper dan het laten maken van posters, flyers, advertenties, etc. 

DEEL HERKENBARE CONTENT
Als je een eigen content platform hebt waar je regelmatig artikelen of blogs op deelt, is het goed om over iets herkenbaars te schrijven. Als eigenaar van een webshop of andere verkoop onderneming is dit onderwerp wellicht minde van toepassing. Schrijf hierover op een persoonlijke manier, zodat lezers zich gemakkelijk kunnen verplaatsen in het verhaal. Dit soort verhalen zorgen vaak voor veel reacties. Lezers taggen een persoon in de reactie en zo zorg je voor meer interactie. 

Zelf werk ik ook regelmatig met herkenbare onderwerpen. Een voorbeeld hiervan is het artikel over: Dingen die je nooit tegen een designer moet zeggen. In dit artikel schrijf ik over opmerkingen die klanten maken en waarmee ze het bloed onder de nagels van designers halen. Dit artikel roept bij veel ontwerpers herkenbaarheid op, maar ook de niet ontwerpers herkennen zich hierin. Zij zijn immers de personen die de opmerkingen maken. 

VIDEO'S ZIJN DE TOEKOMST
Het wordt steeds belangrijker om aan de slag te gaan met videos. Vandaag de dag optimaliseert Facebook al video's. Wat inhoudt dat deze vaker worden vertoond dan status updates. Je hoeft hier echt geen professionele videomaker voor te zijn, dat ben ik zelf ook niet. Wil je het beste resultaat uit een filmpje halen, laat het filmpje dan maximaal 30 seconden duren. Mensen zijn druk en hebben vaak geen tijd en zin om een lange video te bekijken. Na een halve minuut haken ze snel af. Wil je een ijzersterk filmpje? Dan zijn de eerste drie seconden het belangrijkste. Dus laat direct vanaf het begin je boodschap zien.

Persoonlijk werk ik met twee verschillende edit programma's: iMovie van Apple en Premiere Pro van Adobe. Ben je geen professionele filmmaker en wil je een programma dat simpel werkt? Dan raad ik Apple gebruikers aan om gebruik te maken van iMovie, deze app is gratis te downloaden voor zowel iPhone, iPad, als iMac gebruikers. Dit programma werkt snel en simpel en slaat automatisch je werk op. Heb je geen Apple, dan is Movie Maker een mogelijke variant. Premiere Pro is meer voor mensen die verstand hebben van editen. Het programma bestaat uit enorm veel mogelijkheden en knoppen. Zelf zie ik door de bomen het bos niet meer als ik werk met dit programma.

GA ADVERTEREN
De drempel voor deze stap ligt vaak wat hoger. Maar probeer het eens een keer uit! Het werkt heel simpel: je kiest een campagne doelstelling, kiest een huidig paginabericht, of maak een nieuwe, kies de gewenste doelgroep, de looptijd en het budget. Dat is alles, valt wel mee toch? Je bereikt hier ontzettend veel mensen mee en ook direct de juiste doelgroep. Je vergroot hiermee je community en zorgt ervoor dat je potentiële klanten je zien.

Het voordeel van deze manier van adverteren is dat je een eigen budget kunt aangeven. Heb je bijvoorbeeld maar een paar euro te besteden en wil je toch meer naamsbekendheid. Dan biedt Facebook je wel deze mogelijkheid. Voor slechts €4,00 bereik je al 2.200 mensen. Ga eens een flyer laten ontwerpen en deze meer dan 2.000 keer laten drukken, dan lopen de kosten behoorlijk op.

EXTRA TIPS

  1. Klik op de likes onder je bericht. Hier kun je zien wie je pagina leuk vindt en wie nog niet. De personen die je pagina nog niet volgen kun je direct uitnodigen. Dit zorgt toch weer voor extra community. 
  2. Zorg voor een herkenbare profielfoto. Zorg ervoor dat je afbeelding vierkant is, zodat de gehele visual wordt getoond. 
  3. Zorg ervoor dat je gehele Facebook pagina er mooi en verzorgd uit ziet. Gebruik mooie visuals, pakkende teksten en laat de mensen binnen drie seconden zien wat je te vertellen hebt. Dit vergroot de kans dat ze langer op je pagina blijven rondkijken. 
  4. Pin je belangrijke berichten bovenaan je pagina. Als je wilt dat een belangrijke post bovenaan je pagina blijft staan, dan kan je deze vastpinnen. Let er wel op dat er maar één post tegelijkertijd bovenaan kan worden vastgepind.

Wil je gebruik maken van mijn social media diensten? Neem dan contact met mij op via het aanvraag formulier. Een professioneel ontworpen social media post kan al voor een klein bedrag. Samen zorgen we ervoor dat jouw onderneming opvalt op o.a. Facebook!