HET VISITEKAARTJE

23-03-2018

Een klein en vaak rechthoekig kaartje, het visitekaartje. Het visitekaartje is al jaren een van de meest gekozen communicatiemiddelen. Ieder bedrijf heeft wel een visitekaartje en tegenwoordig niet alleen bedrijven. Ook personen en zelfs websites hebben zo'n kaartje. Maar er is een verschil tussen een kaartje hebben en deze ook juist gebruiken. Want waarom stoppen de meeste mensen hier zo weinig energie in? Je kan een super goed gesprek hebben met iemand, maar als je deze persoon vervolgens een dun en onduidelijk kaartje in de handen schuift, dan is dat gesprek zo vergeten. Waarom stop je niet gewoon even extra energie in je kaartje om het nét zo krachtig te maken als je praatje. Het moet elkaar ondersteunen en niet onderuit halen.

HET DOEL VAN EEN VISITEKAARTJE?
Op het moment dat je een visitekaartje afgeeft heeft men vaak nog niets van je nodig. Maar op het moment dat ze je wel nodig hebben, dan komt het visitekaartje aanbod. Dit kaartje laat een persoon terug denken aan het gesprek die je met hem of haar hebt gehad. Op dat moment is je visitekaartje het communicatiemiddel waardoor een persoon je kan bereiken. Daarom is het van groot belang dat je met jouw visitekaartje in één oogopslag laat zien wie je bent en wat je doet. 

ZE MOETEN JE KAARTJE WEL BEWAREN
Je kunt iemand wel een visitekaartje geven, maar op het moment dat ze je nodig hebben moeten ze het kaartje wel bewaard hebben. Zonder kaartje kunnen ze je lastig bereiken. Je kunt nooit met 100% zekerheid zeggen of iemand je kaartje bewaart. Er zijn echter wel keuzes die je kunt maken om de kans van bewaren te vergroten. Enkele simpele keuzes zijn:

  • Gebruik geen standaard visitekaartje
    Standaard visitekaartjes zijn er namelijk al genoeg. Ga eens voor stevig papier of een bijzondere coating. Benieuwd naar de mogelijkheden? Stuur mij gerust een bericht, ik denk graag met je mee.
  • Zorg voor structuur
    Mensen moeten zoals ik al eerder benoemde in één oogopslag kunnen zien wie je bent en wat je doet. Zet de belangrijkste informatie erop en laat de rest weg. 
  • Zorg voor leesbaarheid
    Zorg dat iedereen je kaartje kan lezen, dus ook de mensen die minder goed kunnen zien. Hoe je dat doet? heel simpel. Probeer je lettertype niet kleiner te doen dan 8 pt. 
  • Blijf bij je huisstijl
    Voer je huisstijl door in het ontwerp van je visitekaartje. Wijk niet ineens af van deze stijl, want dat zorgt voor onduidelijkheid. Ze moeten je kunnen herkennen. Probeer daarom eens iets anders te doen dan je concurrenten doen met hun visitekaartje.
  • Zorg voor persoonlijkheid in het kaartje
    Wanneer je jouw karakter in het kaartje verwerkt voelt dit voor iemand vertrouwd. Je hebt vaak met iemand gesproken voordat je een visitekaartje overhandigd. Het werkt effectief als deze persoon jouw persoonlijkheid vervolgens ook terugziet op je kaartje.

Onderschat de waarde van een visitekaartje zeker niet, want het maakt echt verschil tussen net wel of net niet een klant of opdracht binnenhalen. Heb je nog geen visitekaartje? Laat er dan snel een maken en doe dat bij voorkeur niet zelf. Je hebt net kunnen lezen hoe belangrijk de uitstraling en inhoud van zo'n kaartje is. Je kunt er beter een paar tientjes meer aan uitgeven en het professioneel laten doen, dan een opdracht mislopen omdat ze je kaartje niet begrijpen. Heb je al een kaartje? Kijk er dan eens kritisch na of vraag anderen of ze hem begrijpen en wat ze erbij voelen. Soms is het goed voor je onderneming om je oude kaartjes in de papierbak te gooien en weer fris te beginnen!