WIJ BREKEN DE TASTBARE WINKELS STEEN VOOR STEEN AF

15-04-2018

Als je in de stad loopt -als je er überhaupt nog komt- dan zie je steeds meer winkelpanden leegstaan. Sterker nog het lijken er telkens meer te worden, maar een nieuwe invulling wordt er vaak niet meer voor gevonden. Ik snap wel dat ondernemers het risico niet meer durven te nemen. Het is immers niet voor niets dat de vorige eigenaar het pand heeft moeten sluiten en dit alles komt door onszelf. Wij geven ondernemers niet meer de durf om te ondernemen en ook de lokale kleine winkeliers zullen de meeste van ons inwoners niet zien. Wij zijn de mensen die ervoor zorgen dat de stad leegloopt. Wij zijn de mensen die met iedere aankoop die wij online doen een steen meer afbreken van de stenen winkels die er nog wel zijn.

Een tijdje terug ging ik bewust naar de stad toe, omdat ik een bepaald boek zocht om cadeau te doen. Ik ben iemand die het de lokale ondernemer meer gunt dan een webshop als Bol.com of Coolblue en dit was dan ook mijn beweegreden om de trein te pakken naar de stad. Ik had twee uur kunnen besparen door simpel mijn iPhone uit mijn zak te halen en naar Bol.com te surfen. Een aantal simpele handelingen en mijn boek was besteld, maar toch deed ik dit niet. Ik had de tijd, dus waarom dan niet.

Aangekomen bij de boekenhandel zocht ik de winkel af naar mijn boek. Ik kon het boek niet vinden, maar wel kwam ik tijdens mijn zoektocht een ander interessant boek tegen en besloot nadat ik deze kon inkijken om hem ook maar mee te nemen. Online had ik deze aankoop nooit zo snel gedaan. Dat is misschien nog wel een van de grootste verschillen tussen offline en online aankopen. Wanner je via een webshop besteld heb je niet de geur van bedrukt papier, voel je niet de textuur en kun je er niet simpel even helemaal doorheen bladeren. Je moet het doen met een inkijkexemplaar van een aantal pagina's als die er überhaupt is, anders moet je gaan gokken.

Maar goed terug naar mijn verhaal. Ik liep met het boek naar de kassa om af te reken en direct te vragen of het boek dat ik eigenlijk zocht op voorraad was. Een spontane vrouw achter de kassa nam plaats achter de computer om dit voor mij uit te zoeken. "Helaas het boek is momenteel niet op voorraad, maar ik kan het wel voor je bestellen", antwoordde ze. "Hmm, dan moet ik hem toch maar via Bol.com bestellen". Oké, ho stop! Nu doe ik er zelf uiteindelijk weer aan mee, maar ik had geen keus. Ik moest het boek deze dag in huis hebben, want morgen moet ik al voordat de zon opkomt met het boek op pad zijn. Ik legde de vrouw uit dat ik niet anders kon, Bol.com kan nu eenmaal voor €2,50 extra verzendkosten nog dezelfde dag leveren. Ze snapte mijn standpunt, maar toch is het voor haar weer een extra bevestiging hoe de tastbare winkel waarin ze werkt steeds meer onder druk komt te staan. Door mensen als ik, inderdaad. Ik raakte met haar in gesprek en begreep maar al te goed haar zorgen en als ik het boek nu echt niet vandaag nodig had gehad, dan had ik het alsnog bij haar besteld en er zelfs met plezier een dag langer op hebben gewacht. Want dan voelde ik het plezier dat ik een lokale ondernemer heb kunnen helpen, nu ben ik diegene die onderdeel is van het feit dat deze winkel over een aantal jaren misschien wel uit de binnenstad is verdwenen en dat terwijl ze al ruim 175 jaar een begrip in Doetinchem zijn. Ik loop met mijn boek naar buiten, maar toch voel ik mij schuldig. Het hadden er twee kunnen zijn..

Waarom online shoppen?
Ik geef toe dat ik regelmatig online shop, terwijl het ook offline kan. De voornaamste reden dat ik mij hier schuldig aanmaak is tijdgebrek. De laatste maanden ben ik zo druk dat ik vaak gewoon de tijd niet heb om ergens naar toe te gaan. Ik heb het toch nodig, dus dan moet het maar online. En als het bij een bekend merk is als bijvoorbeeld de H&M, dan doet het mij niet eens zoveel of ik het product nu online of in de winkel aanschaf, want de winst komt uiteindelijk hoe dan ook bij het bedrijf terecht. Wel baal ik als ik een online aankoop heb gedaan, terwijl ik een kleine ondernemer had kunnen helpen.

Het gesprek dat ik met de mevrouw in de boekenhandel heb gevoerd heeft mij werkelijk aan het denken gezet en dat is ook de reden dat ik dit artikel heb geschreven. Als ik nu nogmaals een product nodig heb, dan denk ik echt wel wat bewuster na voordat ik weer naar Bol.com surf. Als ik een lokale ondernemer kan helpen, dan moet ik daar misschien wel tijd voor maken. Een lokale ondernemer stopt ook tijd in zijn of haar bedrijf om ons te kunnen voorzien van producten. Wij moeten ze bedanken voor de tijd die ze erin stoppen en niet afschrikken. Waardeer de lokale ondernemers en help ze met het bouwen van een nog stevigere muur om hun pand en niet afbreken van die ene muur die eromheen staat.

"Bedankt lokale ondernemer, bedankt dat je voor mij en ieder ander klaar staat, bedankt dat je bestaat en sorry als ik het je lastig maak, daar moet ik inderdaad mee stoppen!"