MERK, IDENTITEIT EN LOGO

27-01-2019

Is een logo je merk? Is je merk je identiteit? Of hoe zit het nu eigenlijk? Voor veel ondernemers is het een groot raadsel. Ze hebben wel een logo of willen er een gaan ontwikkelen, maar waar moeten ze rekening mee houden? Hoe kunnen ze hun onderneming op een juiste manier positioneren in de markt? Het klinkt voor veel ondernemers allemaal onbekend in de oren en daarom moet je het niet alleen willen doen. 


Het merk
Het zit als volgt in elkaar. Een merk is wat het publiek denkt, voelt en ervaart bij je bedrijf. Als ondernemer heb je al een naam voor je bedrijf, maar niet vanzelfsprekend ook een merk. Een merk bestaat uit meer dan een naam, een merk bestaat uit belevenis en hiervoor heb je meerdere ingrediënten nodig. Een merk is niet zichtbaar, maar kun je wel zichtbaar maken. Op het zichtbaar maken van het merk heb je als ondernemer zelf invloed.


Een merk is uniek en staat ergens voor. Stel je verkoopt handgemaakt kinderspeelgoed, dan hoop je dat potentiële klanten het speelgoed bij jou afnemen en niet bij je concullega. Je moet je onderscheiden en daarbij speelt je merk een belangrijke rol. Dit geeft de producten of diensten iets extra's, waarvoor klanten ook graag meer betalen. 


De identiteit
Je merk bestaat simpelweg uit de identiteit van je onderneming. Een merkidentiteit is namelijk niks anders dan jouw merkkern heel scherp verwoorden. Waar staat je bedrijf voor? Wat wil je als bedrijf uitstralen? Een merkidentiteit geeft de juiste feeling en is voor iedereen te begrijpen. Voorkom daarom ellenlange teksten en behoud de essentie in zo min mogelijk woorden. 


Voorbeelden van eigenschappen die van toepassing kunnen zijn op je product of diensten en je kunnen helpen bij het helder krijgen van je merkidentiteit:
Goed geprijsd, persoonlijke service, familiebedrijf, lokaal, handgemaakt, degelijke kwaliteit, uniek, duurzaam, klantgericht, en zo zijn er nog velen andere eigenschappen. De lijst met mogelijkheden is dus eindeloos, maar zorg dat je de identiteit die jij voor ogen hebt effectief naar de buitenwereld overbrengt. Jij weet misschien precies waar je onderneming voor staat en wat de kwaliteiten zijn, maar het zou kunnen dat je toekomstige klanten ze nog niet kennen.


Wanneer de merkidentiteit van je onderneming helder is geworden, kan over worden gegaan op het zichtbaar maken van de merkidentiteit. In samenwerking met een grafisch vormgever creëer je vanuit je merkkern een huisstijl die aansluit aan de boodschap van je onderneming. Daarvoor is het belangrijk dat je weet wie je belangrijkste doelgroep gaat zijn. Houd de doelgroep bij elke stap van je brandingsproces in je achterhoofd en bespreek dit goed met een grafisch vormgever, zodat ook hij of zij hier rekening mee kan houden. Een consistent design is de basis voor een goed merk, dus gebruik eenzelfde stijl en ga niet steeds andere dingen uitproberen.


Het logo en de huisstijl
Het allerbelangrijkste voor een goed merk is een goed logo. Een logo beeld het merk uit in de meest eenvoudige vorm, maar direct ook de meest herkenbare vorm. Investeer daarom in je logo. Klinkt logisch, toch? Vraag jezelf daarom goed af of je het logo door je buurjongen laat ontwerpen of door een grafisch ontwerper van beroep. De buurjongen kan vast en zeker een mooi logo ontwerpen, maar straalt dit logo wel de identiteit van je onderneming uit?  Als je onderneming groeit, groeit het logo dan mee? Kan de buurjongen ook technische fouten ontdekken en oplossen? Vooral (startende) ondernemers hebben vaak een geringer budget, maar wil je goed van start gaan en met je onderneming naar de toekomst kunnen kijken? Dan is het verstandig om direct te investeren in een sterk logo, aangevuld met een professionele huisstijl. 


Kortom het logo is je merk, aangevuld met wat lettertypen en kleuren. Je merk, dat is de identiteit van je onderneming. Al deze ingrediënten samen heb je nodig om een juiste fundering te leggen voor een succesvolle toekomst met je onderneming. Onderschat dit traject dus zeker niet, maar zie het als de eerste en misschien wel belangrijkste stap in de aanleg naar een goed lopend bedrijf.