OMRINGD DOOR LOGO'S

27-01-2019

Logo's overspoelen ons. Denk aan kleding labels, telefoon merken, verpakkingen en ga zo maar door. Vanaf het moment dat we opstaan tot we naar bed gaan worden we omringd met logo's. Ze zijn deel geworden van onze dagelijkse routine. Gemiddeld zien we onbewust maar liefst 16.000(!) logo's per dag. Moeilijk te geloven? Wacht maar tot je dit artikel gelezen hebt.


Want na het lezen van dit aantal ben ik eens alert gaan opletten. Ik ben een dag lang extra bewust gaan kijken naar alle logo's die ik tegen ben gekomen. Ik heb ze niet stuk voor stuk geteld, want dan was ik gek geworden. Zoveel zijn het er namelijk.


Het begint al vanaf het moment dat ik opsta. Ik reik naar mijn mobiel en voordat ik het weet ben ik al blootgesteld aan tientallen logo's: Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin, Messenger, Snapchat, Rabobank, SNS, Spotify, iMusic en zo zijn het er nog veel meer. Ik vervolg mijn ochtend routine en overal zie ik logo's: op de tandenborstel, op mijn make-up en eigenlijk is de hele badkamer een oase van logo's.Ik begin met het maken van mijn ontbijt en geloof het of niet, maar mijn ontbijt bestaat uit acht verschillende logo's. Ik ben nog niet eens een uur wakker en ik heb nu al een paar honderd logo's gezien.


Ik zit in de bus en inplaats van op mijn mobiel te kijken kijk ik om mij heen. De hele rit heb ik naar buiten gekeken en mij alleen maar weten te verbazen. Ik ben zelf grafisch ontwerper, dus ik weet dat er overal wel een logo voor is, maar als ik er op let, dan verbaast het zelfs mij. Op ieder gebouw, alle auto's die voorbij rijden, op de kleding die de mensen aan hebben en zelfs op de prullenbakken staat een logo. Aangekomen op locatie is het niet anders. Ik besluit om mijn aandacht op iets anders dan logo's te vestigen, want anders zal ik vandaag niet productief kunnen werken. Dan zijn mijn ogen continu gevestigd op alle producten die er in het gebouw aanwezig zijn. Toch lukt dit mij niet, want ik kom erachter dat ik nog iets aan een logo voor een klant moet doen. Gelukkig is dit er één waar ik een tijdje naar mag staren en geen honderden die ik een een vlaag voorbij zie komen.


We zien dus enorm veel logo's, maar gelukkig nemen we deze niet allemaal zo bewust waar als ik vandaag doe. Want als ik dit iedere dag zou doen, dan was ik op een gegeven moment in mijn bed blijven liggen met mijn ogen stevig dichtgeknepen. In mijn gehele carrière die ik nog ga meemaken als ontwerper ga ik nooit zoveel logo's ontwerpen als ik op één dag zie. Gek klinkt dat eigenlijk.


Mijn verdere verloop van deze dag zal ik niet tot in detail met jullie gaan delen, want het resultaat is wel duidelijk. Ik heb mezelf afgevraagd welk logo ik vandaag het meest heb gezien en dat is denk ik wel het Apple logo, direct ook mijn favoriete logo. Het is niet heel gek dat ik dit logo zoveel voorbij heb zien komen: mijn iPhone heb ik namelijk tientallen keren per dag in mijn hand gehad, op mijn iPad heb ik naar mijn series gekeken, op de Macbook heb ik de gehele dag mijn werkzaamheden uitgevoerd en om nog maar te zwijgen over alle mensen op straat die zich lijken te verschuilen achter hun iPhone. Gelukkig maar dat ik van dit logo nooit genoeg kan krijgen.


Ik lig 's avonds in bed en ben blij dat ik mijn ogen mag sluiten. De hele dag aandachtig kijken naar alle logo's om mij heen heeft mij enorm vermoeid. We worden letterlijk overspoeld door logo's, maar tot mijn grote geluk nemen we deze niet alle 16.000 bewust waar. Toch daag ik je uit om het zelf eens een keer een dag te ervaren. Lijkt een dag je te vermoeiend, probeer het dan eens een uurtje en laat je verbazen.