REVIEW STRUCTUURJUNKIE

15-04-2018

"Heb jij een passie, maar kom je er nooit écht aan toe? Is het chaotisch in je hoofd? Lijken er te weinig uren in een dag te zitten? Wil je meer bereiken, maar weet je niet hoe? Dit werkboek is dé musthave voor elke structuurjunkie in spe." Toen ik deze punten las voelde ik een bepaalde herkenning.

Ik ben ook vaak druk bezig en voor mijn gevoel is het altijd chaos in mijn hoofd. Ik kan best plannen en een deadline halen is voor mij geen punt, maar ik wil altijd meer uit een dag halen dan daadwerkelijk kan. Helaas heeft een dag maar 24 uur en kan ik daar geen 30 uur werk in stoppen. Daarom wil ik mijn dag zo effectief mogelijk gebruiken om mijn doelen te behalen. Ik besloot om Structuurjunkie aan te schaffen in de hoop dat het ook voor mij werkt.

Over Structuurjunkie
Cynthia vertelde het volgende over haar boek: "Werkboek voor een Structuurjunkie in spe is hét werkboek voor iedereen die wel wat meer richting, structuur en productiviteit kan gebruiken. Ik leer je met heel veel opdrachten en tips ontdekken wat je echt wilt en wat je echt leuk vindt, doelen stellen, beter plannen en productiever werken. Ik geloof dat, ook als je nu een chaoot bent die nog niet eens een uur vooruit kan plannen, je kan leren iets gestructureerder te leven. Ik geloof echt dat wanneer je nu na vijf minuten afgeleid bent en nooit in een flow komt, je kan leren gefocust en productief te werken. Het is allemaal geen rocket science en in mijn boek help ik je met een heleboel tips, methodes en opdrachten. Omdat het eigenlijk allemaal om gewoontes gaat. En die kan je aanleren! Oké, ik heb nooit gezegd dat het makkelijk is, maar ik denk dat het kan."

Het design
Ik ben een echte design fanaat en vertelde eerder al dat ik altijd extra na de kaft van een boek kijk. Ook al is het verhaal nog zo goed als de kaft mij niet bevalt, dan koop ik het boek niet. Als grafisch vormgever kijk ik dan weer vooral naar de binnenzijde. Het werkboek is uitgevoerd met folie en fijn beschrijfbaar papier. Achterin vind je vier extra uitscheurbare prints met motivational quotes. En in de kaft op de achterzijde is een extra opbergvak bevestigd waarin je papieren kunt bewaren.
Pluspunten

• toffe kaft: een bijzondere kleur groen in combinatie met rosékleurige lijnen
  • prettig formaat om in te schrijven
  • goed beschrijfbaar papier
  • Meerdere leeslinten

Minpunten

• kwetsbaar papier, het boek kwam al met een beschadigde hoek aan en de andere hoeken waren ook vrij snel beschadigd
  • de uitscheurbare posters zijn vrij cliché
  • het formaat is dan wel prettig om in te schrijven, het is een lastig formaat om mee te nemen

De inhoud
Het boek bestaat uit vijf hoofdstukken: bepaal je doelen, effectief en productief werken, plannen, mail en lijstjes. In het eerste hoofdstuk ga je jouw eigen doelen stellen en uitschrijven. Vervolgens ga je kritisch kijken hoe productief je zelf bent en waar verbeterpunten te behalen zijn. Hoofdstuk drie is waarschijnlijk het belangrijkste deel en dat is het onderwerp plannen. Hier hebben de meeste mensen moeite mee. Hoofdstuk vier gaat over mailen. Op welke momenten beantwoord jij je mail en hoe kun je dit prettiger inplannen voor jezelf. Het laatste hoofdstuk genaamd 'lijstjes' bestaat uit een heleboel lijstjes: to do list, bullet journal, weekplanner, vragen lijstjes en meer. Dit hoofdstuk neemt 1/3 van het gehele boek in beslag.

Mijn ervaring
Ik heb zeker wat aan het boek gehad. De meeste dingen die erin staan zijn vrij logisch en kun je ook zonder dit boek uitvoeren. Toch is het fijne aan dit boek dat alles gebundeld is tot één geheel. Je hoeft niet een agenda, een schrift en een stapel losse blaadjes mee te nemen. Met structuurjunkie heb je alles direct bij je. Ik vind de prijs van structuurjunkie in verhouding met andere boeken vrij duur. Hier is echter wel een reden voor te vinden. Het boek bestaat namelijk uit een bijzonder glanzende kaft, het binnenwerk uit mat papier en ook het opberg vak en de uitscheurbare posters hebben invloed op de prijs. Cynthia had ook kunnen kiezen voor een goedkope variant zonder al deze mogelijkheden, maar dan was het snel wat saai geworden. Daarom begrijp ik deze keuze en prijs en als vormgever zou ik zelf ook deze keuze hebben gemaakt.

Heb ik er wat aan gehad? Ja, het heeft mij zeker geholpen. Niet aan alles in het boek heb ik wat gehad, maar enkele onderwerpen hebben mij toch de ogen doen openen. Zo vond ik het idee van de ....lijstjes ontzettend handig. Mijn hoofd maakt namelijk constant overuren en voor mijn gevoel ben ik nooit klaar en is er altijd nog iets wat moet gebeuren. Cynthia leerde mij met dit boek dat je alles van je af moet schrijven. Nu schrijf ik vaak alles wat ik nog moet doen op een lijstje, ook écht alles hoe klein ze ook zijn. Ik kan hierdoor afvinken wat ik heb afgerond en zien wat ik nog moet doen. Dit geeft mij zoveel meer rust en overzicht.

Ook interesse in het boek gekregen en wil je uitproberen of het ook iets voor jou is? Het boek is te koop op de site van Bol.com voor €24,99. Bestel hier!