THINK DIFFERENT

05-08-2018

Dat Apple anders is dan haar concurrenten is duidelijk en dat is ook een van de reden waarom ik zo'n fan ben van dit bekende technologiemerk. Het is simpelweg gewoon een bijzonder bedrijf, maar wel een bedrijf met af en toe een nogal vreemde gedachtegang. Want waarom haalt men bij Apple de kabel van de koptelefoons weg? Waarom maken ze niet net als Samsung een overload aan producten, want het logo alleen al zou vrijwel alles kunnen verkopen. Het mag dus duidelijk zijn dat Apple anders is. Hoe is dit zo gekomen?

Apple heeft momenteel de hoogste marktwaarde van alle bedrijven ter wereld, maar voor iets meer dan twintig jaar terug stond het bedrijf er helemaal niet zo rooskleurig voor. Het stond diep in de rode cijfers, voornamelijk als gevolg van een forse afschrijving op onverkochte voorraden. Nogal onwerkelijk om voor te stellen als je weet dat de iPhone X vorig jaar bij de pre-orders binnen drie minuten uitverkocht was. Apple moest worden gered van de ondergang en daarom keerde Steve Jobs in 1997 terug naar Apple. Als hij het niet zou kunnen bewerkstelligen, dan niemand. Hij was geen makkelijke man, niet eens sympathiek misschien, maar hij had wel een duidelijke visie. Dankzij deze visie heeft hij het bedrijf weer opnieuw succesvol op de kaart weten te zetten.  

De oplossing? Een geweldige reclamecampagne. In de video legt Steve uit dat er volgens hem slechts een paar merken zijn die ertoe doen in deze wereld. Apple doet er op dat moment helemaal niet toe, maar Steve wil het tij zien te keren. In zijn speech haalt hij het door hem bewonderde merk Nike aan. Wat is de kracht van de Nike reclames? Ze eren grote atleten. En precies die methode wordt ook toegepast in de nieuwe slogan van Apple: Think Different. Verzonnen door het reclamebureau TBWA\CHIAT\DAY. Het was een van de meest vernieuwende en inspirerende reclamecampagnes aller tijden

Apple herinnerde hun klanten eraan dat ze in zichzelf moeten geloven, in hun verwachtingen en hun dromen. Bekijk het filmpje hieronder zelf eens. Durf jij er ook voor te gaan?

Dit is wat zij hun klanten vertelden:

" Aan de mafkezen, de buitenbeentjes, de rebellen, de onruststokers, de ronde pinnetjes in de vierkante gaatjes, degenen die de dingen anders bekijken, die niet dol zijn op regels en geen respect hebben voor de status quo.

Je kunt ze citeren, tegenspreken, ophemelen of neersabelen. Het enige wat je niet kunt doen, is ze negeren, omdat ze zorgen voor verandering. Ze stuwen het menselijk ras voorwaarts en hoewel ze door sommigen voor gek worden versleten, zien wij het genie.

Omdat de mensen die gek genoeg zijn om te denken dat ze de wereld kunnen veranderen, ook degenen zijn die het doen."

Wees niet anders, wees beter!

Tot op heden is Apple deze visie niet uit het oog verloren, al zal de 'Think Different' commercial nooit meer overtroffen worden. Ook Apple zal moeten toegeven dat de kans klein is dat ze ooit nog een genie als Steve in hun midden zullen hebben. Het is dus helemaal niet nodig om iets nieuws te bedenken om succesvol te worden. Het is de kunst om niet anders te zijn, maar beter! Apple was ook niet het eerste bedrijf dat met een tablet op de markt kwam. Er waren destijds al tabletcomputers, maar met de komst van de iPad werden deze in één klap weggevaagd. De iPad was niet anders, maar wel beter.

Ook de nieuwste Face ID-reclame is er eentje om trots op te zijn. Hierin laat Apple wederom haar visie zien. De video duurt om precies te zijn 1:09 minuten, waarin Apple slechts 9 seconden nodig heeft om de iPhone daadwerkelijk in beeld te brengen. Kijk eens naar de commercials van al haar concurrenten. Zij hebben de gehele commercial nodig om te laten zien waarom consumenten hun mobiele telefoon zouden moeten aanschaffen. En daarom ben ik nou zo dol op Apple!